Wolontariat
Wolontariat szkolny to bezinteresowne zaangażowanie społeczności szkoły – nauczycieli, uczniów i rodziców – na rzecz potrzebujących. Uczy postawy szacunku i tolerancji wobec drugiego człowieka. Wykorzystując otwartość i ciekawość świata młodego człowieka, poprzez Wolontariat można odcisnąć dobroczynne piętno we wszystkich dziedzinach jego życia. Staramy się , aby uczniowie w naszej szkole byli pełni pasji i zaangażowania, kierowali się wrażliwością i troską o drugiego człowieka. Uczniowie chcą nieść bezinteresowną pomoc, służąc tak potrzebującym jak i samym sobie.
Wolontariat również rozwija wśród młodzieży postawę alternatywną dla konsumpcyjnego stylu życia i uzależnień. Stwarza okazję do wyszukiwania autorytetów i budowania świata wartości, pomaga w rozwijaniu zainteresowań, w szukaniu pożytecznej formy spędzania czasu wolnego.
Podejmowana przez uczniów-wolontariuszy aktywność wpływa pozytywnie na rozwój ich osobowości, jest ważna i pożądana ze względu na wymiar edukacyjno- wychowawczy.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU
Zapoznanie młodzieży z ideą wolontariatu oraz jej propagowanie.
Uwrażliwienie na cierpienie, samotność i potrzeby innych.
Kształtowanie postaw prospołecznych.
Rozwijanie empatii i tolerancji.
Inspirowanie do aktywnego spędzania czasu wolnego.
Kreowanie roli szkoły jako centrum lokalnej aktywności.
Budowanie tradycji szkoły zgodnie z założeniami programu wychowawczego.
Angażowanie się w działania na rzecz społeczności szkolnej i lokalnej, tworzenie więzi ze środowiskiem.
Zawieranie głębokich, wartościowych przyjaźni.
Kształtowanie umiejętności działania zespołowego.
Współdziałanie z organizacjami społecznymi i młodzieżowymi.
Możliwość wykorzystywania własnych umiejętności i doświadczeń.
Rozwijanie zainteresowań.
Zdobywanie doświadczenia w nowych dziedzinach, orientacja prozawodowa.
Wspieranie ciekawych inicjatyw młodzieży szkolnej.
OBSZARY DZIAŁANIA
Aktywność wolontariuszy ukierunkowana jest na dwa zasadnicze obszary: środowisko szkolne i środowisko pozaszkolne.
ŚRODOWISKO SZKOLNE
Organizowanie pomocy koleżeńskiej w nauce.
Działalność na rzecz uczniów ze świetlicy szkolnej.
Działalność na rzecz przedszkolaków.
Działalność w bibliotece szkolnej i sali komputerowej.
Udział w szkoleniach i zajęciach dotyczących wolontariatu.
ŚRODOWISKO POZASZKOLNE
Współpraca z Domem Pomocy Społecznej, Radą Osiedla, Parafią pw. św. Anny we Wrocławiu
Współdziałanie z Sektorem III – organizacjami pozarządowymi np. z fundacjami, hospicjami, Wrocławskim Centrum rozwoju Społecznego, realizacja programu „My dla świata”, Semper Avanti.
Przeprowadzanie akcji charytatywnych wspierających instytucje, fundacje, stowarzyszenia i osoby prywatne.
REALIZOWANE ZADANIA
Przybliżenie młodzieży idei wolontariatu podczas spotkań, szkoleń i godzin wychowawczych.
Umożliwianie rozpoznania własnych motywacji do pracy.
Rozpoznanie obszarów pomocy.
Poznanie zasad pracy i etyki działalności woluntarystycznej.
Zapoznanie z prawami i obowiązkami wolontariuszy.
Wywieszanie plakatów zachęcających młodzież do włączenia się w pracę Wolontariatu.
Zamieszczenie informacji o działalności Wolontariatu na tablicy wolontariatu oraz na stronie internetowej szkoły.
Zachęcanie uczniów do działań w Wolontariacie szkolnym.
Lekcje wychowawcze poświęcone idei Wolontariatu.
Lekcje religii poświęcone miłości bliźniego.
Szkolenia członków wolontariatu.
Zebrania członków Wolontariatu.
Pomoc najuboższym rodzinom, samotnym, chorym i osobom starszym przy współpracy z miejscową parafią i DPS we Wrocławiu.
Tworzenie i uzupełnianie „mapy” potrzeb środowiska szkolnego i lokalnego.
Monitorowanie działalności wolontariuszy.
Wymiana doświadczeń.
Kwestowanie na rzecz innych.
PRAWA WOLONTARIUSZA
Wolontariusz ma prawo do:
- zgłaszania własnych propozycji i inicjatyw.
- podejmowania pracy w wymiarze nie utrudniającym nauki w szkole i pomocy w domu.
- wsparcia ze strony koordynatora lub innych pracowników Wolontariatu Szkolnego.
- odmowy wykonywania prac objętych polityką etatową, czyli zastępować pracownika.
- otrzymania pisemnego zaświadczenia o wykonanej pracy.
- bycia poinformowanym o trudnościach, kosztach przejazdu związanych z wykonywaną pracą.
- niewywierania na nim presji moralnej w związku z realizowanym zadaniem pozostającym w konflikcie z jego przekonaniami.
- rezygnacji ze szkolnego wolontariatu uprzedzając odpowiednio wcześniej koordynatora Wolontariatu Szkolnego.
OBOWIĄZKI WOLONTARIUSZA
Wolontariusz ma obowiązek:
- przedstawić pisemną zgodę rodziców lub opiekunów na działanie w Wolontariacie (niepełnoletni członkowie Wolontariatu Szkolnego).
- uczestniczyć w spotkaniach i szkoleniach Wolontariatu.
- respektować zasady Szkolnego Wolontariatu takie jak:
- zasada osobistej pracy nad własnym rozwojem;
- zasada zaangażowania na rzecz potrzebujących pomocy;
- zasada troski o los słabszych;
- zasada prawdy, przyjaźni, życzliwości.
CECHY WOLONTARIUSZA
- WYSOKI STOPIEŃ WRAŻLIWOŚCI, który pozwala na wnikliwą obserwacje świata, tego, co nas otacza. To pomaga dostrzegać wokół siebie ludzi potrzebujących, samotnych, bezradnych, cierpiących i chorych. Samo dostrzeżenie ich- to nie wszystko! Wielu ludzi bowiem dostrzega wokół siebie potrzebujących, ale przechodzi obok obojętnie, nie reaguje.
- EMPATIA, czyli umiejętność wczuwania się w sytuację i doznania drugiego człowieka, rozumienia i przeżywania jego cierpienia. Takie osobiste odbieranie drugiego człowieka skłania nas do zatrzymania się nad jego niedolą, wyzwala w nas potrzebę ochraniania go, udzielania mu pomocy. Wtedy pomagamy najbardziej skutecznie. Dajmy z siebie jak najwięcej, a to z kolei daje nam ogromną satysfakcję i zadowolenie z dobrze wypełnionego moralnego obowiązku.
- CIERPLIWOŚĆ, której należy się uczyć codziennie, wypełniając swe zobowiązania. Wymaga to dużego panowania nad swoimi emocjami, nad złością, zniecierpliwieniem, popędliwością, często nad lenistwem czy zniechęceniem.
- ODPOWIEDZIALNOŚĆ za siebie, swoje działania i za swojego podopiecznego. Odpowiedzialność należy w sobie wzbudzać i wzmacniać. Poczucie odpowiedzialności jest dowodem naszej dojrzałości do podejmowania różnych ról społecznych. Musimy pamiętać, że jeśli zobowiązujemy się do czegoś, powinniśmy wcześniej ocenić nasze siły i umiejętności, aby nie podejmować zadań przerastających nasze możliwości. Nigdy nie należy obiecywać zbyt wiele, a potem nie wywiązywać się ze swoich zobowiązań. Lepiej wziąć na siebie mniej obowiązków, ale wywiązać się z nich sumiennie.
- WSPÓŁDZIAŁANIE- znacznie więcej można osiągnąć działając wspólnie niż indywidualnie. Takiego współdziałania należy uczyć się, aby nie przekształciło się w zażartą rywalizację i zaspakajanie niezdrowych własnych ambicji.
- PUNKTUALNOŚĆ- poszanowanie własnego czasu i czasu innych, to kolejna cecha, którą należy w sobie wypracować.
- GOSPODAROWANIE CZASEM jest bardzo cenną umiejętnością, tym bardziej, że wolontariusze swoją działalność społeczną godzą z nauką szkolną i obowiązkami domowymi. Nie można bowiem być „dobrym” wolontariuszem dla wszystkich podopiecznych, zaniedbując własną rodzinę albo nawet sąsiadów.
- TOLERANCJA i AKCEPTACJA- tak bardzo potrzebna zwłaszcza w kontaktach z osobami chorymi czy niepełnosprawnymi. To bardzo trudne zadanie, aby zaakceptować tę „inność” fizyczną czy psychiczną, umieć zobaczyć w osobie niepełnosprawnej pełnowartościowego człowieka. Nie każdy umie sobie z tym poradzić. Wymaga to pewnego treningu i przygotowania psychologicznego.
- „ WSTYD ZA ZŁO” , ważne jest wypracowanie odpowiedzialności za siebie i innych oraz poczucia wstydu za popełnione błędy czy wyrządzone krzywdy. Takie poczucie ma zastępować konstruktywną krytykę, służyć rozwojowi wewnętrznemu, pracy nad sobą w celu podnoszenia własnej wrażliwości, umiejętności i kwalifikacji.
- PRAWO DO SŁABOŚCI, do błędu czy porażki – nie jesteśmy nieomylni, zdarza się, że zrobimy cos źle, nie tak, jak planowaliśmy. Musimy sobie dać to prawo, nie załamywać się porażkami, ale wyciągać z nich konstruktywne wnioski na przyszłość- uczyć się na błędach. Zdobywamy w ten sposób nowe doświadczenia, które nas rozwijają, wzbogacają. Tak uczymy się nowych rzeczy, aby potem służyć radą i pomocą innym.
- DĄŻENIE DO SAMODOSKONALENIA – wolontariusz powinien ustawicznie podnosić swoje umiejętności i doskonalić się wewnętrznie, aby pełniej i skuteczniej pomagać potrzebującym.
KODEKS ETYCZNY WOLONTARIUSZA
- Bądź pewnym.
- Zastanów się, dlaczego chcesz pomagać innym ludziom.
- Bądź przekonanym.
- Nie oferuj swej pomocy, jeżeli nie jesteś przekonany o wartości tego, co robisz.
- Bądź lojalnym.
- Zgłaszaj sugestie, nie „uderzaj” w innych.
- Przestrzegaj zasad.
- Nie krytykuj rzeczy, których nie rozumiesz. Może okazać się, że mają swoje
- uzasadnienie.
- Mów otwarcie.
- Pytaj o rzeczy, których nie rozumiesz.
Nie pozwól, by tłumione wątpliwości i frustracje odciągnęły Cię od tego, co najważniejsze, bądź zmieniły w osobę stwarzającą problem.
Chętnie ucz się. Rozszerzaj swoją wiedzę. Stale się rozwijaj.
Staraj się wiedzieć jak najwięcej o Twojej organizacji i pracy.
Nie sprzeciwiaj się kontroli nad sobą. Będziesz pracować lepiej i z większą satysfakcją, wykonując to, czego od Ciebie się oczekuje.
Bądź osobą, na której można polegać.
Praca jest zobowiązaniem. Wykonuj to, co zgodziłeś się zrobić.
Nie składaj obietnic, których nie jesteś w stanie spełnić.
Działaj w zespole. Znajdź dla siebie miejsce w grupie. Samotnik działający na własną rękę jest mało skuteczny.
SPOSOBY EWALUACJI
- Sprawozdanie z pracy Wolontariatu Szkolnego na koniec roku szkolnego.
- Rejestr akcji charytatywnych, instytucji, w których są obecni Wolontariusze.
- Zdjęcia i notatki z imprez.
- Informacje na tablicy wolontariatu i na stronie internetowej szkoły
- Artykuły w prasie lokalnej.
- Podziękowania, zaświadczenia, wpisy na świadectwach.
Wolontariat szkolny rozpoczyna nowe otwarcie działalności charytatywnej wśród społeczności szkolnej SP nr 15 we Wrocławiu. Jej działalność polega na:
- Opracowanie całkowitej, pełnej dokumentacji wolontariatu (program, regulamin, scenariusze zajęć, zgody).
- Podzieleniu działań na stałe i akcyjne.
- Do działań stałych zaliczamy:
- Adopcję na odległość (Indie);
- Działalność w świetlicy;
- Działalność w przedszkolu;
- Działalność w bibliotece i w sali komputerowej;
- Współpraca z Domem Opieki Społecznej;
- Współpraca z Radą Osiedla;
- Samopomoc koleżeńska – program „1 na1”;
- Prowadzenie kroniki wolontariatu;
- Do działań akcyjnych zaliczamy:
- Działalność na rzecz Fundacji i Towarzystw (kwesty, wykonanie ozdób, itp.);
- Zbiórki pieniędzy na określony cel;
- Zbiórki żywności, odzieży, nakrętek;
- Udział w kongresach, targach, galach wolontariatu;
- Udział w akcjach wynikających z realizacji programu MY DLA ŚWIATA
Wychowawcy klas we wrześniu i październiku przeprowadzają zajęcia wychowawcze o tematyce wolontariatu – czym jest, na czym polega działalność wolontariusza. W efekcie po tych zajęciach ma powstać lista propozycji uczniów w jakie działania wolontariackie mogą włączyć się nasi uczniowie – na terenie szkoły i poza nią.
W trakcie zebrań wychowawcy przekazują informację rodzicom dotyczącom działalności szkolnego wolontariatu.
Wychowawca prowadzi dokumentację wolontariuszy ze swojej klasy w teczce wychowawczej.
W skład zespołu – opiekunów wolontariatu wchodzą:
- Magdalena Głowinkowska,
- Bożena Drab,
- Dobrosława Mazurek,
- Marek Sokół
- Elżbieta Hoffmann-Guzik – lider szkolnego wolontariatu.
Ponadto zapraszamy do współpracy wszystkich chętnych nauczycieli i rodziców.