Wolontariat

Spis treści
    Add a header to begin generating the table of contents

    Wolontariat szkolny to bezinteresowne zaangażowanie społeczności szkoły – nauczycieli, uczniów i rodziców – na rzecz potrzebujących. Uczy postawy szacunku i tolerancji wobec drugiego człowieka. Wykorzystując otwartość i ciekawość świata młodego człowieka, poprzez Wolontariat można odcisnąć dobroczynne piętno we wszystkich dziedzinach jego życia. Staramy się , aby uczniowie w naszej szkole byli pełni pasji i zaangażowania, kierowali się wrażliwością i troską o drugiego człowieka. Uczniowie chcą nieść bezinteresowną pomoc, służąc tak potrzebującym jak i samym sobie.

    Wolontariat również rozwija wśród młodzieży postawę alternatywną dla konsumpcyjnego stylu życia i uzależnień. Stwarza okazję do wyszukiwania autorytetów i budowania świata wartości, pomaga w rozwijaniu zainteresowań, w szukaniu pożytecznej formy spędzania czasu wolnego.
    Podejmowana przez uczniów-wolontariuszy aktywność wpływa pozytywnie na rozwój ich osobowości, jest ważna i pożądana ze względu na wymiar edukacyjno- wychowawczy.

    CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU

    Zapoznanie młodzieży z ideą wolontariatu oraz jej propagowanie.
    Uwrażliwienie na cierpienie, samotność i potrzeby innych.
    Kształtowanie postaw prospołecznych.
    Rozwijanie empatii i tolerancji.
    Inspirowanie do aktywnego spędzania czasu wolnego.
    Kreowanie roli szkoły jako centrum lokalnej aktywności.
    Budowanie tradycji szkoły zgodnie z założeniami programu wychowawczego.
    Angażowanie się w działania na rzecz społeczności szkolnej i lokalnej, tworzenie więzi ze środowiskiem.
    Zawieranie głębokich, wartościowych przyjaźni.
    Kształtowanie umiejętności działania zespołowego.
    Współdziałanie z organizacjami społecznymi i młodzieżowymi.
    Możliwość wykorzystywania własnych umiejętności i doświadczeń.
    Rozwijanie zainteresowań.
    Zdobywanie doświadczenia w nowych dziedzinach, orientacja prozawodowa.
    Wspieranie ciekawych inicjatyw młodzieży szkolnej.

    OBSZARY DZIAŁANIA

    Aktywność wolontariuszy ukierunkowana jest na dwa zasadnicze obszary: środowisko szkolne i środowisko pozaszkolne.

     

    ŚRODOWISKO SZKOLNE

    Organizowanie pomocy koleżeńskiej w nauce.
    Działalność na rzecz uczniów ze świetlicy szkolnej.
    Działalność na rzecz przedszkolaków.
    Działalność w bibliotece szkolnej i sali komputerowej.
    Udział w szkoleniach i zajęciach dotyczących wolontariatu.

    ŚRODOWISKO POZASZKOLNE

    Współpraca z Domem Pomocy Społecznej, Radą Osiedla, Parafią pw. św. Anny we Wrocławiu
    Współdziałanie z Sektorem III – organizacjami pozarządowymi np. z fundacjami, hospicjami, Wrocławskim Centrum rozwoju Społecznego, realizacja programu „My dla świata”, Semper Avanti.
    Przeprowadzanie akcji charytatywnych wspierających instytucje, fundacje, stowarzyszenia i osoby prywatne.

    REALIZOWANE ZADANIA

    Przybliżenie młodzieży idei wolontariatu podczas spotkań, szkoleń i godzin wychowawczych.
    Umożliwianie rozpoznania własnych motywacji do pracy.
    Rozpoznanie obszarów pomocy.
    Poznanie zasad pracy i etyki działalności woluntarystycznej.
    Zapoznanie z prawami i obowiązkami wolontariuszy.
    Wywieszanie plakatów zachęcających młodzież do włączenia się w pracę Wolontariatu.
    Zamieszczenie informacji o działalności Wolontariatu na tablicy wolontariatu oraz na stronie internetowej szkoły.
    Zachęcanie uczniów do działań w Wolontariacie szkolnym.
    Lekcje wychowawcze poświęcone idei Wolontariatu.
    Lekcje religii poświęcone miłości bliźniego.
    Szkolenia członków wolontariatu.
    Zebrania członków Wolontariatu.
    Pomoc najuboższym rodzinom, samotnym, chorym i osobom starszym przy współpracy z miejscową parafią i DPS we Wrocławiu.
    Tworzenie i uzupełnianie „mapy” potrzeb środowiska szkolnego i lokalnego.
    Monitorowanie działalności wolontariuszy.
    Wymiana doświadczeń.
    Kwestowanie na rzecz innych.

    PRAWA WOLONTARIUSZA

    Wolontariusz ma prawo do:

    • zgłaszania własnych propozycji i inicjatyw.
    • podejmowania pracy w wymiarze nie utrudniającym nauki w szkole i pomocy w domu.
    • wsparcia ze strony koordynatora lub innych pracowników Wolontariatu Szkolnego.
    • odmowy wykonywania prac objętych polityką etatową, czyli zastępować pracownika.
    • otrzymania pisemnego zaświadczenia o wykonanej pracy.
    • bycia poinformowanym o trudnościach, kosztach przejazdu związanych z wykonywaną pracą.
    • niewywierania na nim presji moralnej w związku z realizowanym zadaniem pozostającym w konflikcie z jego przekonaniami.
    • rezygnacji ze szkolnego wolontariatu uprzedzając odpowiednio wcześniej koordynatora Wolontariatu Szkolnego.

    OBOWIĄZKI WOLONTARIUSZA

    Wolontariusz ma obowiązek:

    • przedstawić pisemną zgodę rodziców lub opiekunów na działanie w Wolontariacie (niepełnoletni członkowie Wolontariatu Szkolnego).
    • uczestniczyć w spotkaniach i szkoleniach Wolontariatu.
    • respektować zasady Szkolnego Wolontariatu takie jak:
      1. zasada osobistej pracy nad własnym rozwojem;
      2. zasada zaangażowania na rzecz potrzebujących pomocy;
      3. zasada troski o los słabszych;
      4. zasada prawdy, przyjaźni, życzliwości.

    CECHY WOLONTARIUSZA

    • WYSOKI STOPIEŃ WRAŻLIWOŚCI, który pozwala na wnikliwą obserwacje świata, tego, co nas otacza. To pomaga dostrzegać wokół siebie ludzi potrzebujących, samotnych, bezradnych, cierpiących i chorych. Samo dostrzeżenie ich- to nie wszystko! Wielu ludzi bowiem dostrzega wokół siebie potrzebujących, ale przechodzi obok obojętnie, nie reaguje.
    • EMPATIA, czyli umiejętność wczuwania się w sytuację i doznania drugiego człowieka, rozumienia i przeżywania jego cierpienia. Takie osobiste odbieranie drugiego człowieka skłania nas do zatrzymania się nad jego niedolą, wyzwala w nas potrzebę ochraniania go, udzielania mu pomocy. Wtedy pomagamy najbardziej skutecznie. Dajmy z siebie jak najwięcej, a to z kolei daje nam ogromną satysfakcję i zadowolenie z dobrze wypełnionego moralnego obowiązku.
    • CIERPLIWOŚĆ, której należy się uczyć codziennie, wypełniając swe zobowiązania. Wymaga to dużego panowania nad swoimi emocjami, nad złością, zniecierpliwieniem, popędliwością, często nad lenistwem czy zniechęceniem.
    • ODPOWIEDZIALNOŚĆ za siebie, swoje działania i za swojego podopiecznego. Odpowiedzialność należy w sobie wzbudzać i wzmacniać. Poczucie odpowiedzialności jest dowodem naszej dojrzałości do podejmowania różnych ról społecznych. Musimy pamiętać, że jeśli zobowiązujemy się do czegoś, powinniśmy wcześniej ocenić nasze siły i umiejętności, aby nie podejmować zadań przerastających nasze możliwości. Nigdy nie należy obiecywać zbyt wiele, a potem nie wywiązywać się ze swoich zobowiązań. Lepiej wziąć na siebie mniej obowiązków, ale wywiązać się z nich sumiennie.
    • WSPÓŁDZIAŁANIE- znacznie więcej można osiągnąć działając wspólnie niż indywidualnie. Takiego współdziałania należy uczyć się, aby nie przekształciło się w zażartą rywalizację i zaspakajanie niezdrowych własnych ambicji.
    • PUNKTUALNOŚĆ- poszanowanie własnego czasu i czasu innych, to kolejna cecha, którą należy w sobie wypracować.
    • GOSPODAROWANIE CZASEM jest bardzo cenną umiejętnością, tym bardziej, że wolontariusze swoją działalność społeczną godzą z nauką szkolną i obowiązkami domowymi. Nie można bowiem być „dobrym” wolontariuszem dla wszystkich podopiecznych, zaniedbując własną rodzinę albo nawet sąsiadów.
    • TOLERANCJA i AKCEPTACJA- tak bardzo potrzebna zwłaszcza w kontaktach z osobami chorymi czy niepełnosprawnymi. To bardzo trudne zadanie, aby zaakceptować tę „inność” fizyczną czy psychiczną, umieć zobaczyć w osobie niepełnosprawnej pełnowartościowego człowieka. Nie każdy umie sobie z tym poradzić. Wymaga to pewnego treningu i przygotowania psychologicznego.
    • „ WSTYD ZA ZŁO” , ważne jest wypracowanie odpowiedzialności za siebie i innych oraz poczucia wstydu za popełnione błędy czy wyrządzone krzywdy. Takie poczucie ma zastępować konstruktywną krytykę, służyć rozwojowi wewnętrznemu, pracy nad sobą w celu podnoszenia własnej wrażliwości, umiejętności i kwalifikacji.
    • PRAWO DO SŁABOŚCI, do błędu czy porażki – nie jesteśmy nieomylni, zdarza się, że zrobimy cos źle, nie tak, jak planowaliśmy. Musimy sobie dać to prawo, nie załamywać się porażkami, ale wyciągać z nich konstruktywne wnioski na przyszłość- uczyć się na błędach. Zdobywamy w ten sposób nowe doświadczenia, które nas rozwijają, wzbogacają. Tak uczymy się nowych rzeczy, aby potem służyć radą i pomocą innym.
    • DĄŻENIE DO SAMODOSKONALENIA – wolontariusz powinien ustawicznie podnosić swoje umiejętności i doskonalić się wewnętrznie, aby pełniej i skuteczniej pomagać potrzebującym.

    KODEKS ETYCZNY WOLONTARIUSZA

    • Bądź pewnym.
    • Zastanów się, dlaczego chcesz pomagać innym ludziom.
    • Bądź przekonanym.
    • Nie oferuj swej pomocy, jeżeli nie jesteś przekonany o wartości tego, co robisz.
    • Bądź lojalnym.
    • Zgłaszaj sugestie, nie „uderzaj” w innych.
    • Przestrzegaj zasad.
    • Nie krytykuj rzeczy, których nie rozumiesz. Może okazać się, że mają swoje
    • uzasadnienie.
    • Mów otwarcie.
    • Pytaj o rzeczy, których nie rozumiesz.

    Nie pozwól, by tłumione wątpliwości i frustracje odciągnęły Cię od tego, co najważniejsze, bądź zmieniły w osobę stwarzającą problem.
    Chętnie ucz się. Rozszerzaj swoją wiedzę. Stale się rozwijaj.
    Staraj się wiedzieć jak najwięcej o Twojej organizacji i pracy.
    Nie sprzeciwiaj się kontroli nad sobą. Będziesz pracować lepiej i z większą satysfakcją, wykonując to, czego od Ciebie się oczekuje.
    Bądź osobą, na której można polegać.
    Praca jest zobowiązaniem. Wykonuj to, co zgodziłeś się zrobić.
    Nie składaj obietnic, których nie jesteś w stanie spełnić.
    Działaj w zespole. Znajdź dla siebie miejsce w grupie. Samotnik działający na własną rękę jest mało skuteczny.

    SPOSOBY EWALUACJI

    • Sprawozdanie z pracy Wolontariatu Szkolnego na koniec roku szkolnego.
    • Rejestr akcji charytatywnych, instytucji, w których są obecni Wolontariusze.
    • Zdjęcia i notatki z imprez.
    • Informacje na tablicy wolontariatu i na stronie internetowej szkoły
    • Artykuły w prasie lokalnej.
    • Podziękowania, zaświadczenia, wpisy na świadectwach.

    Wolontariat szkolny rozpoczyna nowe otwarcie działalności charytatywnej wśród społeczności szkolnej SP nr 15 we Wrocławiu. Jej działalność polega na:

    • Opracowanie całkowitej, pełnej dokumentacji wolontariatu (program, regulamin, scenariusze zajęć, zgody).
    • Podzieleniu działań na stałe i akcyjne.
    • Do działań stałych zaliczamy:
    • Adopcję na odległość (Indie);
    • Działalność w świetlicy;
    • Działalność w przedszkolu;
    • Działalność w bibliotece i w sali komputerowej;
    • Współpraca z Domem Opieki Społecznej;
    • Współpraca z Radą Osiedla;
    • Samopomoc koleżeńska – program „1 na1”;
    • Prowadzenie kroniki wolontariatu;
    • Do działań akcyjnych zaliczamy:
    • Działalność na rzecz Fundacji i Towarzystw (kwesty, wykonanie ozdób, itp.);
    • Zbiórki pieniędzy na określony cel;
    • Zbiórki żywności, odzieży, nakrętek;
    • Udział w kongresach, targach, galach wolontariatu;
    • Udział w akcjach wynikających z realizacji programu MY DLA ŚWIATA

    Wychowawcy klas we wrześniu i październiku przeprowadzają zajęcia wychowawcze o tematyce wolontariatu – czym jest, na czym polega działalność wolontariusza. W efekcie po tych zajęciach ma powstać lista propozycji uczniów w jakie działania wolontariackie mogą włączyć się nasi uczniowie – na terenie szkoły i poza nią.
    W trakcie zebrań wychowawcy przekazują informację rodzicom dotyczącom działalności szkolnego wolontariatu.
    Wychowawca prowadzi dokumentację wolontariuszy ze swojej klasy w teczce wychowawczej.

    W skład zespołu – opiekunów wolontariatu wchodzą:

    • Magdalena Głowinkowska,
    • Bożena Drab,
    • Dobrosława Mazurek,
    • Marek Sokół
    • Elżbieta Hoffmann-Guzik – lider szkolnego wolontariatu.

    Ponadto zapraszamy do współpracy wszystkich chętnych nauczycieli i rodziców.

    Scroll to Top
    Skip to content