Rzecznik Praw Ucznia
RZECZNIK PRAW UCZNIA to osoba dbająca o przestrzeganie praw i obowiązków ucznia w szkole. Jest osobą ułatwiającą podmiotowe traktowanie uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Rzecznik podejmuje mediacje między samymi uczniami oraz uczniami i nauczycielami oraz reprezentuje Szkołę na zewnątrz w sprawach przestrzegania praw ucznia.
Rzecznikiem Praw Ucznia w naszej szkole w roku szkolnym 2024/2025 jest …………………
Jak skontaktować się z Rzecznikiem?
Najlepiej spotkać się z nim osobiście, bo w bezpośredniej rozmowie najłatwiej jest wszystko wyjaśnić. Można to zrobić nawet na przerwie i wtedy umówić się na spokojną rozmowę w dogodnym dla obu stron czasie lub skontaktować się poprzez dziennik elektroniczny.
W jakich sytuacjach należy zwrócić się do Rzecznika Praw Ucznia?
Działania Rzecznika zmierzają do ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem, demoralizacją, zaniedbaniem oraz innym złym traktowaniem. Uczeń może zwrócić się do niego w celu uzyskania porady bądź wyjaśnienia, a także z prośbą o pomoc w prawach problematycznych, spornych i nietypowych. Rzecznik może interweniować nie tylko w przypadku indywidualnego dziecka, ale także grupy uczniów lub całej klasy.
Jaki jest tryb postępowania w sytuacjach problemowych?
Jeżeli działania wychowawcy klasy w zgłoszonej sprawie są niewystarczające lub nieskuteczne, uczeń może poprosić o pomoc Rzecznika Praw Ucznia. Rzecznik po dokładnym zapoznaniu się z problemem i opiniami zainteresowanych stron, będzie dążył do rozwiązania problemowej sytuacji. Rzecznik będzie pełnił funkcję mediacyjną między stronami w konflikcie, a spory będą rozwiązywane na zasadzie negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania. W przypadku braku rozstrzygnięcia kwestii spornej decyzję w przedmiotowej sprawie podejmie Dyrektor Szkoły.
O czym jeszcze Uczeń powinien wiedzieć?
- Wszelkie informacje uzyskane przez Rzecznika stanowią tajemnicę służbową.
- Zadaniem Rzecznika jest sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno-wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
- Rzecznik Praw Ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym przypadku, gdy naruszane zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka.
- Do zadań Rzecznika należy też inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw ucznia.
- Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.
- Rzecznik ma prawo odstąpienia od podjęcia interwencji.
Sposoby działania Rzecznika:
- Załatwianie indywidualnych skarg.
- Udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom).
- Współpraca z fachowcami (np. psychologiem, pedagogiem, pielęgniarką szkolną).
- Współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałających wielu problemom szkolnym.
- Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców.
- Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów.
- Rzecznik Praw Ucznia działa według ustalonego trybu postępowania.
- Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły.
Rzecznik Praw Ucznia to nauczyciel obdarzony zaufaniem i wybrany przez społeczność uczniowską. To osoba, do której możesz się zwrócić w każdej problematycznej sprawie
i poprosić o pomoc. Jest mediatorem w sytuacjach spornych, trudnych i nietypowych. Zachowuje dyskrecję!
WAŻNE TELEFONY
116 111 – Ogólnopolski telefon zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę jest czynny całą dobę przez 7 dni w tygodniu, także w dni ustawowo wolne od pracy. Numer 116 111 jest linią anonimową (dzwoniąc nie musisz podawać swojego imienia, nazwiska, ani adresu zamieszkania, a numer 116 111 nie jest widoczny w rachunku za telefon, ani na billingu). Więcej informacji znajdziesz na stronie www.116111.pl
800 12 12 12 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka – jest telefonem skierowanym do wszystkich dzieci potrzebujących pomocy. Dzwoniąc pod ten numer możesz porozmawiać ze specjalistą, który postara się Ci pomóc. Telefon jest czynny całą dobę, siedem dni w tygodniu. Możliwy jest także kontakt poprzez czat https://czat.brpd.gov.pl/
Wszelkie informacje dotyczące praw dziecka znajdziesz www.brpd.gov.pl